neděle 13. července 2014

Kopačák v trávě...

Dnešní dortík je pro mě premiérou - poprvé jsem pekla pro někoho mimo naši rodinu. Poprosila mě kamarádka, jestli bych neupekla narozeninový kopačák pro jejího klučinu k devátým narozeninám. Potěšilo mě, že mi věří natolik, že mi svěří dort pro svou ratolest, tak jsem kývla :-) Zuzanku jsme dali k babičce, Adámka tatínkovi a šlo se na to :-)



Vnitřek už je klasický "krtkův dort" s banánem a tvarohovo-čokoládovým krémem, mantinely jsem tentokráte zkusila z máslovo-pudinkového krému. Chuťově lepší, ale prakticky asi horší než máslo s kaší. Spoje kopačáku mi totiž začaly téct, stejně jako tehdy u volejbalového míče - myslela jsem, že máslový krém nepoteče, ale dílky asi budou téct tak jak tak. Nebylo to už tak hrozné, ale i tak... Příště tedy potáhnout celou polokouli a teprve na to lepit pěti- a šestiúhelníky.



Jelikož mám už ověřené, že co vypadá jednoduše, většinou jednoduché není, než jsem se pustila do pečení, prolezla jsem internet křížem krážem a hledala, jak se udělá kopačák, aby vypadal alespoň trochu jako kopačák. Zjistila jsem, že na míči jsou opravdu pravidelné pětiúhelníky i šestiúhelníky (ano, opravdu jsem to doteď nevěděla). Našla jsem nějaké vzorečky, jak spočítat jejich stranu v závislosti na obvodu dortu -

a (strana pěti- a šestiúhelníku) = obvod dortu / 15

To spočítat a narýsovat si šestiúhelník problém nebyl. Horší, když jsem měla narýsovat pětiúhelník, když znám stranu a nic jiného. Ještě že mám doma programátora :-) Celou tu dobu mi zněla v uších věta našeho profesora matematiky Vrby z gymplu: "To byste se divili, při jakých příležitostech budete matematiku potřebovat!!" :-D Naštěstí dvakrát měř a jednou řež se nám vyplatilo, takže pečení a zdobení dortu zabralo "pouhých" 5 hodin. Teď jenom, aby udělal Maťulovi radost. Nám jeho tvoření určitě radost udělalo, a doufám, že snad ani neudělá ostudu...







3 komentáře:

  1. Ahoj Peti. Dort je nádhernej. Oslavenec z něj bude mít určitě velikou radost, pěkná práce.

    OdpovědětVymazat
  2. Peti, já jen zírám! Učiněná věda, trochu zkouška z deskriptivy :o)
    Ale povedl se ti, Máťa musel být nadšený.
    Moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat