neděle 6. dubna 2014

Nové leto a velikonoční slépečková tvorba

Konečně je tady jaro. Všechno nádherně kvete, naše zahrada vodí až do kuchyně, česnek, cibule, mrkev, ředkvičky a kedlubny už jsou pěkně v zemi, salátek ve skleníku, prostě pořád nás to táhne na vzduch. Adámka už můžu nosit v šátku i ven, takže se nám výrazně ulehčují procházky, Zuzu chce totiž jít buď na kole, nebo se svým kočárkem, což se mi s velkým kočárkem špatně reguluje :-D Stručně řečeno - užíváme si teplo a na šití není čas (ale nevadí, šak ono zase v zimě bude!! :-) ).


Jaro už je tady!!

Dneska jsme s naší Zuzičkou roznášeli po rodině Nové leto - tato krásná tradice se u nás dodržuje, co si pamatuji. Holčičky předškolního věku v kroji a s kytičkou kočiček, něčeho zeleného (většinou krušpánku) a ozdobenou svatými obrázky chodí po rodinách a písničkou přivolávají jaro:

Nové leto, kde jsi bylo,
u říky širokej, u studně hlubokej.
Cos tam dělávalo, ruce nohy umývalo.
Svatý Jiří vstává, zemi odmykává,
aby tráva růstla.
Travička zelená, růžička červená, fialenka modrá.

Letošní sestava bánovských letařek -
a to tam nejsou všechny :-)


V Bánově (našem zlatém malebném :-) ) tuto tradici dodržuje spoustu holčiček, setkávají se i společně v obřadní síni, my jsme se tam ale ani vloni ani letos nedostali, protože máme spoustu babiček, prababiček a tetiček, kterým musíme letečko přinést, a musíme to tedy všechno postíhat!! 

Slovácká děvčica v japonské zahradě :-) 

Obléct se do kroje nebylo ani tak složité, ale museli
jsme mít dudlík! :-)

Vyrážíme do ulic!

Naše Zuzulenka, letařka!

A takto nám to slušelo vloni...

Zuzanka tu měla rok a kousek - žijeme tradicemi už od malička!
A znovu letošní - jó, když příroda volá, nedá
se nic dělat, kroj nekroj :-)

Nové leto se nosí 14 dní před velikonoční nedělí - za dva týdny vyrazí do ulic tatínek s Adlikem na mrskačku, my holky už máme splněno!

Na Nové leto většinou chystám i velikonoční výzdobu. Kraslice letos ještě hotové nemám, ale konečně se mi podařilo dokončit sadu se slépečkama. Látku jsme objevily se Zuzikem a s tchyní v jednom Brodském obchůdku s látkami, tak jsme si koupily metr na půlky (byla dost drahá, ale zase širší). Tady je :-)

Nějaké prostíráníčko, podkafáčky, košíky, nákupní
skládací tašky a jedna malá tažečka pro Zuzku.


Slepičí taška jde poskládat do psaníčka a dát do tašky.
Návod jsem našla u Jamaly (děkuji) - určitě si
udělám ještě s dalším motivem!

Uši u nákupky jsem si udělala extra dlouhé, abych mohla
přehodit křížem přes rameno. Při šoférování kočárku
jednou rukou a nahánění Zuzky druhou to přijde
vhod :-D

Košíky na velikonoční dekorace nebo krásnou jarní
kytičku (tuto mi přivezl taťka) :-)

Slepičky jsou parádní!!

Prostírání s podkafáčkama na velikonoční stůl.
Slepičky na nich trochu schovávají zobáčky (nějak jsem
špatně měřila a nevyšlo mi lemování, jak jsem si přestavovala).


Naše okýnko ve vchodu do domu. 

Prostírání jsem šila podle Jamaly - návod ZDE. Skládací eko taška je také odtud - NÁVOD. Košík už jsem tu zmiňovala několikrát, ale kdyby se vám nechtělo hledat, návod je ZDE.

Přeju všem krásný zbytek neděle a pohodové jarní dny!

P.

2 komentáře:

  1. Peti, moc děkuji za parádní fotodokumentaci krásné tradice. Musím říct, že jsem ji neznala... Zuzanka je moc krásná holčička a ten kroj!
    Šití parádní jako vždy!
    Moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Krásně nastrojené:-)
    A v šití jsi šikulka!
    Ajka

    OdpovědětVymazat